Jak nie przytyć podczas rzucania palenia

Jak nie przytyć podczas rzucania palenia

 

Rzucenie palenia papierosów jest wśród najważniejszych działań o znaczeniu prozdrowotnym. Nałóg ten niesie za sobą ryzyko wielu poważnych chorób m.in. nowotworów płuc i krtani, choroby niedokrwiennej serca, nadciśnienia tętniczego, astmy, choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz choroby oczu, zębów i układu hormonalnego. Cofnięcie zmian jakie nałóg ten odbija na naszym zdrowiu może wynieść nawet 10 lat od zaprzestania palenia. Co czwarty palacz umrze przed 65 rokiem życia. Z tego względu decyzja o rzuceniu palenia jest niezwykle ważna.

Jednak wiele osób – a w szczególności kobiet – odkłada decyzję o zaprzestaniu palenia w obawie o nagły wzrost masy ciała. Często bowiem nawyk sięgnięcia po papierosa jest pokonywany sięgnięciem po coś do jedzenia. Oprócz tego może być tak, że w parze z paleniem papierosów idzie niestety ogólnie niezdrowy tryb życia – nieprawidłowa dieta oraz brak aktywności fizycznej.

Dlatego właśnie warto zaplanować kompleksowy program zmian trybu życia. Oczywiście nie da się jednocześnie rzucać palenia, zmieniać diety i zacząć uprawiać sport. Dla osiągnięcia dobrych efektów warto zastosować plan małych kroków. Przed rzucaniem palenia przyjrzyjmy się swojej diecie. Zamiast słodyczy i żywności typu fast-food wprowadzamy więcej warzyw i owoców. Zamiast słodzonych napojów gazowanych częściej sięgać należy po wodę, zieloną herbatę lub herbatki ziołowe. Takie dietetyczne przygotowanie się również będzie pomocne w rzucaniu palenia.

Kolejna kwestia to włączenie podczas rzucania palenia dodatkowej aktywności fizycznej. Jak podają badania już 30 minut aktywności fizycznej dziennie ma niezwykle korzystny wpływ na stan zdrowia. Taka dodatkowa aktywność zwiększa tempo przemiany materii przez co nawet jeśli zdarzy się nam sięgnąć po coś nadprogramowego do jedzenia – nie wpłynie to na zwiększenie masy ciała.

U palaczy występuje nawyk trzymania papierosa, który w trakcie rzucania palenia jest opisywany jako uczucie niewiedzy co zrobić z rękoma. Niektórzy trzymają w zastępstwie np. długopis a inni sięgają niestety po chipsy, słodycze czy inne niezdrowe przekąski. Warto w tym czasie pisać czy malować, aby zająć czymś ręce. Jeśli już chcemy sięgnąć po coś do jedzenia warto wybierać zdrowe przekąski. Mogą to być np. orzechy (nie więcej niż garstka dziennie) czy pokrojone w słupki warzywa jak papryka, ogórek, seler naciowy, kalarepka oraz owoce – jabłka, cząstki grejpfruta czy mandarynki. Są niskokaloryczne i nie wpłyną na zmianę masy ciała.

Pamiętać należy o piciu wody – najlepiej mineralnej, butelkowej. Zwiększa to stopień nawodnienia organizmu, pomaga wypłukiwać toksyny oraz pozwala na chwilowe „zajęcie rąk” gdy pojawi się kryzys i chęć zapalenia. Woda wypełnia żołądek, zwiększając tym czasem uczucie sytości dzięki czemu nie podjadamy i łatwiej jest wytrwać w przerwie między głównymi posiłkami.

Warto w tym trudnym okresie skorzystać z diety pudełkowej. Osoba rzucająca palenie a korzystająca z cateringu dietetycznego ma pewność, że spożyje odpowiednią ilość kalorii, która pomoże w zachowaniu masy ciała w trakcie rzucania palenia papierosów.

 

DietDay catering dietetyczny www.dietday.pl

Catering dietetyczny z dostawą do domu Warszawa i okolice.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.