Sprawdź, czy nie masz niedoboru witamin

Sprawdź, czy nie masz niedoboru witamin

 

Witaminy to szeroka grupa substancji mająca wielki wpływ na nasze zdrowie. Ich niewielki niedobór w organizmie nie jest odczuwany. Jeśli dochodzi do znacznych niedoborów zaczynają się pojawiać widoczne, niekorzystne objawy. Chorobowy stan niedoboru witaminy określany jest mianem hipowitaminozy. Do niedoboru witamin dochodzi najczęściej z powodu złej diety, zwiększonego zapotrzebowania związanego np. z chorobą czy upośledzeniem wchłaniania np. na skutek przyjmowania leków.

Niektóre objawy są charakterystyczne dla niedoboru konkretnych witamin, stąd bez badań można stwierdzić jakiej witaminy brakuje w naszym jadłospisie. Najczęściej z niedoborem witamin można poradzić sobie dietą, w bardziej pogłębiających się niedoborach konieczna jest konsultacja z lekarzem.

 

Wypadanie włosów

To najczęstszy objaw niedoboru witaminy B7, czyli biotyny. Często oprócz problemów z włosami może pojawić się dodatkowo łuszczenie się skóry czy bóle mięśni. Najlepsze źródła biotyny to jajka, banany, awokado i soja.

Krwawienie dziąseł i pękanie naczynek krwionośnych

Witamina C ma bardzo szeroki wpływ na nasz organizm. Jest znana głównie jako sprzymierzeniec w walce z infekcjami i przeziębieniem. Witamina C wpływa na wzmocnienie dziąseł i uszczelnienie naczyń krwionośnych. Stąd właśnie często krwawienie dziąseł oraz pojawienie się pękających naczynek na skórze wiąże się z niedoborem tej witaminy. Przewlekły niedobór witaminy C prowadzi do choroby zwanej szkorbutem. Najwięcej witaminy C znajdziemy w warzywach i owocach – natce pietruszki, cytrusach, truskawkach, czerwonej papryce oraz owocach dzikiej róży czy aronii. Witamina C jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, a więc tracimy ją podczas gotowania. Dlatego najłatwiej uzupełnić jej niedobory poprzez spożywanie surowych warzyw i owoców.

Drętwienie rąk i nóg

Taki objaw może świadczyć o niedoborze witaminy B6. Starty witaminy B6 podczas gotowania mogą sięgać nawet 50%, stąd najlepsze jej źródła to kiełki i zarodki pszenne, banany, pomarańcze i produkty mleczne.

Obniżona odporność

Zwiększona podatność na przeziębienie, może być wynikiem kilku witamin. Za ten stan mogą być odpowiedzialne niedobory witamin C, E i B12. Niedobory witaminy B12 są szczególnie częste u wegan, gdyż występuje ona prawie wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Warto zadbać, aby w naszym jadłospisie nie zabrakło oprócz świeżych warzyw i owoców – produktów mlecznych, jaj oraz produktów zbożowych z pełnego przemiału.

Pękanie kącików ust tzw. zajady

Zajady często tworzą się w przebiegu niedoboru witaminy B2. Oprócz tego możemy odczuwać pieczenie oczy czy zawroty głowy. Jeśli nie chcemy doprowadzić do niedoborów witaminy B2 warto zadbać o odpowiednie spożycie mleka i produktów mlecznych, zielonych warzyw oraz ryb.

Stosując zbilansowaną i różnorodną dietę możemy zapobiegać występowaniu niedoborów witamin. Dieta pudełkowa dostarczana przez catering dietetyczny jest gwarantem odpowiedniego zbilansowania oraz zawartości wszystkich niezbędnych witamin.

DietDay catering dietetyczny www.dietday.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.