Walory odżywcze orzechów, pestek i nasion

 

Walory odżywcze orzechów, pestek i nasion

 

Orzechy, pestki i różnego rodzaju nasiona to często pomijany składnik naszej codziennej diety. Obawiamy się ich głównie z powodu wysokiej kaloryczności. Tymczasem mają one wiele cennych składników odżywczych i właściwości prozdrowotnych.

Orzechy

Orzechy to grupa produktów o bardzo wysokiej wartości odżywczej, Zaliczamy do nich m.in. orzechy włoskie, laskowe, nerkowca, macadamia czy migdały. Są doskonałym źródłem białka, cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika oraz witamin z grypy B i witaminy A.  Jedzenie orzechów wzmacnia układ nerwowy i krążenia, korzystnie stymuluje pracę mózgu, obniża ryzyko cukrzycy typu 2, zawału serca, udaru mózgu i niektórych nowotworów.
Jednymi z najbardziej polecanych orzechów są migdały. Zawierają bardzo dużo białka, błonnika pokarmowego, ale co najważniejsze magnezu. Magnez wspiera prace mózgu i układu nerwowego. Dzięki migdałom jesteśmy bardziej odporni na stres.

Orzechy nerkowca mają najwięcej żelaza wśród orzechów. Dzięki temu ich spożywanie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego i przeciwdziałanie anemii.

Orzechy brazylijskie to najlepsze źródło selenu na świecie. Wystarczy zjeść 1 szt aby pokryć zapotrzebowanie organizmu na selen. Dzięki selenowy orzechy brazylijskie wspierają pracę tarczycy, chronią przed nowotworami, zapobiegają tworzeniu się blaszki miażdżycowej i wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

 

Osoby będące na diecie muszą pamiętać, że wszystkie orzechy są bardzo kaloryczne – mają od do ponad  700 kcal (w 100 g. Ich indeks glikemiczny jest mały i wynosi 15.

Zaleca się jedzenie najwyżej małej garstki orzechów kilka razy w tygodniu zamiast innych produktów (a nie jako dodatkową przekąskę) albo w potrawach (płatki śniadaniowe, sałatka). Najlepiej wybierać orzechy świeże. W czekoladzie czy karmelu dostarczają dodatkowych kalorii, a te solone – sodu, którego i tak mamy nadmiar w diecie co sprzyja nadciśnieniu tętniczemu.

 

Nasiona i pestki

Nasiona i pestki to kolejna, bardzo zasobna w składniki odżywcze grupa produktów. Zalicza się do nich m.in. sezam, słonecznik, chia, ostropest i dynię.

Nasiona lnu, znane jako siemię lniane są bardzo zasobne w lecytynę, która wspomaga układ nerwowy. Są również doskonałym źródłem  lignanów i kwasów tłuszczowych omega-3 dzięki czemu zapobiegają nowotworom, obniżać poziom cholesterolu i zmniejszać krzepliwość krwi. Siemię lniane w formie naparu polecane jest szczególnie osobom cierpiącym na zaparcia oraz wrzody żołądka i dwunastnicy, gdyż działa osłonowo na przewód pokarmowy.

Słonecznik to najpopularniejsze nasiona jakie spożywamy. Zawiera białko, błonnik pokarmowy, witaminy A, E, D oraz z grupy B. Są dobrym źródłem potasu i wapnia, które wspomagają pracę serca.

Pestki dyni są dobrym źródłem witaminy A i E oraz z grupy B, białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wykazują działanie  przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwmiażdżycowe oraz antyoksydacyjne.

Nasiona i pestki są również wysokokaloryczne, ale niewielki ich dodatek do potraw nie zaszkodzi figurze, za to może przynieść wiele korzyści prozdrowotnych. Dlatego w naszym cateringu dietetycznym często stosujemy je jako dodatek do potraw. Dzięki nim nasza dieta pudełkowa jest jeszcze bardziej prozdrowotna.

Zespół DietDay catering dietetyczny

 

www.dietday.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.