Wpływ diety na pamięć i koncentrację

Od kilku lat obserwuje się wzrastającą świadomość konsumentów na temat wpływu diety na zdrowie i samopoczucie. Odpowiednio zbilansowana dieta może uchronić nas przed chorobami, pomóc w osiągnięciu właściwej masy ciała czy zadbać o ładny wygląd i wysoki poziom energii. Niewiele osób wie jednak, że dieta może mieć wpływ na naszą pamięć, poziom koncentracji w pracy czy szybkość zapamiętywania i uczenia się.

Zalecenia dietetyczne można podzielić na takie których warto się trzymać na co dzień, oraz takie które możemy wdrożyć, gdy czeka nas czas wyjątkowo intensywnej pracy umysłowej – sesja, ważny projekt w pracy itp.

Jeśli zależy nam na utrzymywaniu sprawności mózgu na jak najwyższym poziomie warto zadbać o codzienną porcję produktów pełnoziarnistych. Są one szczególnie bogate w węglowodany a produkt ich rozpadu – glukoza jest najlepszym „paliwem” dla mózgu. Gdy brakuje nam glukozy, np. po dłuższej przerwie od ostatniego posiłku – wolniej przyswajamy wiedzę, czujemy się znużeni i trudniej jest nam się skoncentrować. Dlatego wybierając węglowodany złożone – np. z pełnoziarnistego pieczywa, musli czy kasz są one dłużej trawione, przez co glukoza do krwi uwalnia się stopniowo i przez dłuższy czas dociera do mózgu. Produkty zbożowe są też dobrym źródłem witaminy B1 bez której nie jest możliwe przekazywanie informacji przez komórki nerwowe.

Kolejna ważna kwestia to odpowiednia ilość wypijanej wody. Przeciętne zapotrzebowanie dorosłej osoby na wodę to około 1,5 – 2 l wody na dobę. Należy pamiętać, że przy intensywnym wysiłku czy w trakcie upałów to zapotrzebowanie jest jeszcze większe. Badania naukowe dowodzą, że nawet niewielkie odwodnienie prowadzi do spadku koncentracji oraz zwiększonego uczucia zmęczenia i pogorszenia się funkcji poznawczych. Uczucie pragnienia jest już sygnałem odwodnienia, dlatego lepiej mu zapobiegać pijąc niewielkie ilości wody w odstępach co 30 minut przez cały dzień.

Warto pamiętać również o odpowiedniej ilości kwasów tłuszczowych omega -3 w diecie. Kwasy te, mają bardzo duże znaczenie dla zachowanie odpowiedniego poziomu funkcji poznawczych. Niedobór tych kwasów znacząco pogarsza nastrój, może prowadzić do depresji czy choroby Alzheimera. Kwasy tłuszczowe z rodziny omega -3 znajdziemy w oleju lnianym i siemieniu lnianym, orzechach włoskich oraz tłustych rybach morskich jak łosoś, makrela, halibut, śledź. Orzechy włoskie wykazują znaczący wpływ na ochronę komórek nerwowych oraz poprawę logicznego myślenia i zapamiętywania. Ten wpływ zawdzięczają nie tylko cennym kwasom tłuszczowym, ale również wysokiej zawartości witaminy E, kwasu foliowego i polifenoli.

Substancją, która jest niezbędna do prawidłowego procesu uczenia się i koncentracji jest cholina, której cennym źródłem jest lecytyna. Dlatego często przed dużym wysiłkiem umysłowym czy konieczności wzmożonej koncentracji sięgamy po lecytynę w kapsułkach. Tymczasem wystarczy wzbogacić dietę w naturalne źródła lecytyny jakimi są orzechy włoskie, żółtka jaj i soję.

Jeśli chcemy poprawić nasze zdolności do koncentracji i zapamiętywania można włączyć do diety takie produkty jak guarana, żeń-szeń, kakao i czekoladę z wysoką ponad 70% zawartością kakao. Produkty te również w badaniach naukowych wykazywały poprawę pamięci, zapamiętywania czy kojarzenia.

Wrzesień to miesiąc powrotu do szkół, pracy a już niedługo uczelni. Warto zadbać o odpowiednią dietę aby dostarczyć składników niezbędnych do prawidłowej pracy mózgu. Zachęcamy więc do skorzystania z oferty naszego cateringu dietetycznego i wypróbowania tzw. diety pudełkowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.