Żywność w walce z zimowymi infekcjami

Żywność w walce z zimowymi infekcjami

 

Zimowy okres to wzmożone ryzyko przeziębienia, anginy czy grypy. Zmienna pogoda, ogrzewanie wysuszające śluzówki, przebywanie w towarzystwie osób chorych – to wszystko w znacznym stopniu nadwyręża zimą nasz układ odpornościowy. Często przy lżejszej infekcji można pomóc sobie leczniczymi składnikami z żywności. Jeśli zaś choroba uderzyła ze zdwojoną mocą oprócz leczenia zaleconego przez lekarza warto wspomóc się naturalnymi metodami, aby jeszcze bardziej walczyć z chorobą i skrócić czas jej trwania.

Czosnek

Czosnek znany jest już od wieków jako naturalny antybiotyk. Wszystko dzięki allicynie o działaniu bakteriobójczym. To właśnie jej zapach rozchodzi się podczas krojenia czosnku. Allicyna ulatnia się jednak podczas gotowania a z nią najważniejsza właściwość czosnku. Dlatego w chorobie warto stosować czosnek w postaci surowej. Czosnek ma również działanie przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe i przeciwpasożytnicze. Dzięki temu jest niezwykle wszechstronny a przy tym skuteczny. Dobrze jest go stosować w okresie zimowym, gdyż wzmaga odporność organizmu.

Jogurt naturalny

Wiele badań naukowych wykazuje, że uwalniane w przewodzie pokarmowym substancje z jogurtu działają podobnie do antybiotyków. W Polsce badania udowodniły, że dzieci spożywające jogurt naturalny były bardziej odporne na infekcje grypowe. Duże znaczenie mają szczególne szczepy bakterii probiotycznych znajdujących się w jogurcie. Mają one zdolność zwalczania bakterii oraz pobudzają układ odpornościowy do efektywniejszego działania.

Warto kupować jogurt naturalny, bez dodatku cukru, zawierający „żywe kultury” bakterii probiotycznych.

Imbir

Imbir wykazuje działanie bakteriobójcze, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Ma doskonałe właściwości rozgrzewające, przez co wzmaga proces pocenia, nakręcając detoksykację organizmu. Imbir skraca przeziębienie i oczyszcza zatoki.

Chrzan

Chrzan wykazuje właściwości lecznicze we wszelkiego rodzaju infekcjach oddechowych i skórnych. Działa bakteriobójczo, ale również mobilizuje układ odpornościowy. Chrzan może pomóc podczas bólu gardła, w męczącym kaszlu, katarze oraz zapaleniu zatok, oskrzeli i migdałków. Najlepiej, jeśli spożywa się go w postaci surowej – starty i dodany do potraw.

Przyprawy ziołowe

Wiele przypraw ziołowych wykazuje działanie wspomagające walkę z drobnoustrojami chorobotwórczymi. W okresie choroby lub gdy chcemy wzmocnić naszą odporność warto dodawać do potraw tymianek, szałwię, bazylię i oregano oraz rozgrzewające chili.

Kasza jaglana

Kasza jaglana to jedna z najzdrowszych kasz. Oprócz dużej wartości odżywczej wyróżnia ją również działanie wspierające organizm w chorobie. Spożywanie kaszy jaglanej podczas przeziębienia skraca katar, rozrzedza zalegającą wydzielinę i ułatwia jej usuwanie. Jej spożywanie poprawia odporność, pozwala sobie poradzić z większością chorób, to dlatego, że wykazuje właściwości przeciwwirusowe i rozgrzewające.

Zespół DietDay catering dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.